Hvordan fungerer SEO?

Du har kanskje hørt at SEO er viktig når du vil øke trafikken til nettstedet ditt.

Når du ønsker å øke volumet av kunder som kommer til butikken din, innkommende anrop og nettbestillinger, må du være synlig i Google søk.

Optimalisering av websidene dine hjelper deg med å bli rangert høyere og konvertere flere søkere til kunder.

Men hva er SEO, og hvordan fungerer SEO ?

Hva er SEO?

SEO står for søkemotoroptimalisering. Målet med SEO er å utvide nettsidens synlighet i organiske søkeresultater.

Som et resultat driver denne innsatsen flere besøkende på selskapets nettside, og øker sjansene for flere konverteringer som fører til flere kunder og mer inntekter.

Jo høyere nettstedet ditt rangerer, jo mer synlig er virksomheten din, og jo mer trafikk og salg vil virksomheten din sannsynligvis generere.

Hvordan fungerer SEO?

SEO fungerer ved å gjøre visse endringer i webdesign og innhold som gjør nettstedet ditt mer attraktivt for en søkemotor.

Du gjør dette i håp om at søkemotoren vil vise nettstedet ditt som et toppresultat på søkemotorens resultatside.

Som vi nettopp nevnte, ser Googles algoritme på hundrevis av rangeringsfaktorer når de bestemmer hvilke nettsteder som skal presenteres i søkeresultatene og i hvilken rekkefølge.

Det er umulig å endre nettstedet ditt for å ta hensyn til hver enkelt, men det er flere gode fremgangsmåter du kan følge til.

Google bruker over 200 rangeringsfaktorer i sine algoritmer, men bare noen av disse faktorene er kjent. I tillegg rangerer Google nettsider, ikke nettsteder.

For å forstå hvordan SEO fungerer, er det viktig å vite om Googles rangeringsfaktorer. Noen av disse faktorene inkluderer:

  • Gjennomsøkbarhet
  • Mobilvennlighet
  • Sidehastighet
  • Søkeintensjon
  • Tilbakekoblinger
  • Kvaliteten på innholdet
  • Myndighet

Typer søkemotoroptimalisering

Du kan kategorisere SEO-taktikker på tre måter:

  • På-side SEO: Alle SEO-strategier på siden skjer på nettstedet ditt
  • Av-side SEO: Alle av-side SEO strategier skjer utenfor nettstedet ditt
  • Teknisk SEO: Alle tekniske SEO-strategier skjer på nettstedets bakside

Både på-siden, av-siden og teknisk SEO tar sikte på å gjøre nettstedet ditt mer vennlig, så vel som pålitelig, for brukere og søkemotorer.

Når søkemotorrobotene ser hvor vennlig nettstedet ditt er mot dem og dets brukere, øker det sjansene for at nettstedet ditt vil rangere godt for forskjellige søk.

Hvordan få SEO til å fungere for deg

1. Nøkkelord oppslag

Nøkkelord oppslag er avgjørende for hvordan SEO fungerer fordi nøkkelordene signaliserer til søkemotorer en sides emne. Derfor finner du ofte nøkkelord i tittelkoder, overskriftskoder og gjennom hele innholdet.

2. SEO-optimalisering på siden

SEO-faktorene på siden er de elementene som skjer på nettstedet ditt. Dette er de tingene du har full kontroll over.

Dette betyr at du kan jobbe for å forbedre disse faktorene over tid ved å følge beste praksis for SEO.

Dette går utover innholdsmarkedsføringen din, men heller til de dypere nivåene av nettstedets HTML.

Her er bare noen få av SEO-faktorene på siden som kan hjelpe deg med å forbedre rangeringen av Googles søkeresultater:

3. Tittel kode

Tittelkoden på hver side forteller søkemotorene hva siden din handler om. Dette bør være 70 tegn eller mindre, inkludert både søkeordet innholdet ditt fokuserer på og firmanavnet ditt.

4. Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen på nettstedet ditt forteller søkemotorer litt mer om hva hver side handler om. Dette brukes også av dine menneskelige besøkende for å bedre forstå hva siden handler om og om den er relevant.

Dette bør inkludere søkeordet ditt og også gi nok detaljer til å fortelle leseren hva innholdet handler om.

5. Underoverskrifter

Ikke bare gjør underoverskrifter innholdet ditt lettere for besøkende å lese, men de kan også bidra til å forbedre SEO.

Du kan bruke H1-, H2- og H3-tagger for å hjelpe søkemotorer med å forstå bedre hva innholdet ditt handler om.

6. Interne lenker

Å bygge interne lenker eller hyperkoblinger til annet innhold på nettstedet ditt kan hjelpe søkemotorer med å lære mer om nettstedet ditt.

Hvis du for eksempel skriver et innlegg om verdien av et bestemt produkt eller en bestemt tjeneste, kan du koble til produkt- eller tjenestesiden i blogginnlegget.

7. Bildenavn og ALT-koder

Hvis du bruker bilder på nettstedet ditt eller i blogginnholdet ditt, vil du også inkludere søkeordet eller setningen i bildenavnet og alt-teksten.

Ved å inkludere denne informasjonen, hjelper du også med å gi SEO-definisjonen din.

Dette vil hjelpe søkemotorer med å indeksere bildene dine bedre, noe som kan vises når brukere utfører et bildesøk etter et bestemt nøkkelord eller uttrykk.

8. Av-side SEO optimalisering

I tillegg til SEO-elementene på siden som organisasjonen din har kontroll over, er det også SEO-faktorer utenfor siden som kan påvirke rangeringen din.

Selv om du ikke har direkte kontroll over disse av-side faktorene, er det måter for deg å forbedre sjansene dine for at disse faktorene fungerer til din fordel.

Her er noen av de forskjellige SEO-faktorene utenfor siden som kan påvirke søkemotor rangeringene dine:

Tillit

Tillit blir en stadig viktigere faktor i et nettsteds Google-rangering. Slik avgjør Google om du har et legitimt nettsted som besøkende kan stole på.

En av de beste måtene å forbedre tilliten er ved å bygge kvalitets tilbakekoblinger fra nettsteder som har autoritet.

Koblinger

En av de mest populære måtene å bygge av-side SEO er gjennom tilbakekoblinger.

Du må være forsiktig her med å spamme nettsteder med kobling bygging, da dette er en rask og enkel måte å få nettstedet utestengt fra søkemotorene.

I stedet, hvis du vil bygge lenker, ta deg tid til å utvikle relasjoner med påvirkere og fans som lager kvalitetsinnhold og vil lenke tilbake til nettstedet ditt i sitt eget innhold.

Sosial

En annen viktig av-side SEO-faktor er sosiale signaler, for eksempel likes og delinger. Når det gjelder å øke SEO, vil du se etter kvalitetsandeler fra påvirkere.

Jo mer kvalitetsinnhold du publiserer, mer sannsynlig vil du være at folk deler innholdet ditt med andre.

Avsluttende tanker

Etter å ha lært om SEO og hvordan det fungerer, kan du nå jobbe for å gjøre endringer på nettstedet ditt for å forbedre SEO. Og også, øke rangeringen på søkemotoren resultatsiden.